05 November 2006

Det hemförda bytet

Jag kom inte hem med en symaskin för 14 500:-, (en Brother NV1200) men det var bra nära. Usch, så sugen jag är. Den kunde allt utom att hälla upp kaffe och dammsuga.

Lite annat blev det dock. En fördel med att inte lägga ut 14 500:- är att alla andra inköp känns helt legitima! :) Det här kom jag hem med:
Längst till vänster syns två nystan Raggi som ska bli sockor till undertecknad. Förra säsongen stickade jag sju par och gav bort allihop. Nu är det min tur! Garnet är melerat i mossgrönt, grått och beige. Riktiga skogssockor.

Nordost om Raggi ses två nystan Opal. opalgarn.se var där för att försöka knyta butikskontakter men hade fullt upp med att sälja garn till alla nyfikna som vill se om det verkligen blir randigt när det är uppstickat! Min svärmor hade aldrig sett garnet tidigare och jag har varit sugen på att prova ett tag, så vi fastnade i montern en god stund. Mycket att välja på.
Det vänstra garnet är i ull och det högra i bomull.

Ytterligare ett snäpp åt öster ligger två härvor från Solkustens spinnverkstad. Jag såg för ett tag sedan ett mönster där jag tänkte att det skulle passa med just ett sådant här garn. Nu har jag garnet men har glömt vilket möster det var! :) Men det ger sig säkert.

De små tyglapparna längst ut är från Fingerfärda. Jag har svårt att tänka mig vackrare broderier än de Kerstin åstadkommer. Jag vill ha nästan allt. Lapparna är småbitar av tyg med tryckta mönsterdetaljer på som de reade ut. De två i linne har en tupp resp en höna och ska blir grytlappar, tänkte jag. Den vita vadmalsbiten har en stiliserad blomma och kommer sannolikt att sluta som nåldyna. Den gråa funderar jag på att göra framsidan till en liten väska av. Vi får se. Fritt broderi är i alla fall rysligt roligt.

Om man sedan vänder västerut finner man ett nystan förgarn från UlloMera. Brevid Ullomera satt en kvinna som gjorde de mest fantastiska hattar och mössor i förgarn som hon sedan tovade i maskin och formade över vispbunkar. De var så vackra!! Så nu ska jag försöka mig på att göra en själv. UlloMera hade hur många vackra färger somhelst på garnet, så vi blev stående rätt länge, svärmor och jag, innan vi lyckades bestämma oss.

Till sist finner man, bland alla garnerna, ett antal askar med pärlor från Rum & ram. Jag kan bara inte gå förbi när det glittrar så vackert i alla färger!

Nu är bara frågan; Vad ska jag börja med?????

1 comment:

Anonymous said...

oooo så fina garner du inhandlat, det blir nog bra med mönstret, snart hittar du det igen, jag känner igen det där med sockarna, jag har inte heller några