20 February 2006

Sticksnack i förkortningar

Det finns en del förkortningar och uttryck som man stöter på om man snurrar runt på stickbloggar. Här är några. Bidra gärna med ytterligare. (Förkortningar i fetstil är nyinlagda.)

BUFO - Boring UnFinished Object(s)
FFO - Finally Finished Object
FO - Finished Object(S)
FOREPLAY - For Our Really Exciting Projects, Let's Add Yarn
KAL - Knit ALong. Internetbaserad stickgemenskap runt ett tema
KAT - Knitting against time (typiskt decemberbeteende!)
KIP - Knitting In Public
LYS - Local Yarn Store
LYSO
- Local Yarn Store Owner

NTINAMY - förkortning av "Not that I NEED any more yarn..." Se även SABLE och SEX.
OTN - On The Needles
SABLE - Stash Acquisition Beyond Life Expectancy
SEX - Stash Enrichment eXpedition
SSS - Second Sock Syndrome (ett visst motstånd som infinner sig inför att sticka en till likadan)
TOAD - Trashed Object Abandoned in Disgust (när man bara inte orkar bry sig längre)
To frog/att frogga - repa upp (kommer från engelskans rip it, rip it)
UFO - UnFinished Object(s)
USO - Unstarted Object
WIP
- Work in Progress

YAQ
- Yarn Acquisition Quest

6 comments:

Strumpstickan said...

SSS - Second Sock Syndrome. Andra sockan syndromet... att det är tråkigt som bara den att sticka socka nr 2 som ska vara likadan...

Kul initiativ att börja lista språket, jag hänger på !

Fru Babsan said...

Tack! Har har just tagit mig igenom ett SSS :)

Maggan said...

Ha ha ha! Den var bra!! Jag måste skriva av den så jag har den på papper ;)

Strumpstickan said...

Roligt! Får jag kopiera?

Fru Babsan said...

Strumpstickan: Självklart! Det är ju inte som att jag har kommit på det själv. :)

Anonymous said...

Nu har jag länkat hit till dig från min nya och enda blogg idag:)

(f.d Strumpstickan)