20 March 2007

Blockat

Nålat och klart! Här ligger min härliga svalstjärt på sängen och torkar:Jag tror att den blir fin.

Garnet (entrådigt från Färgkraft i färgen fjällgrön, köpt hos Yll&Tyll) är i alla fall ljuvligt och jag har älskat att sticka med det. Havla härvan blev över! Muddar kanske? :) Alltid en bra lösning med restgarn. Andra förslag emottages tacksamt.

Mönstret kan jag tacka Karine för. Hon hade godheten att maila mig en kopia när jag helt hade missat det numret av Interweave Knits. Tack!!

Åh, jag längtar tills den har torkat så jag får se hur den faktiskt blir.

LenaL frågade hur stor den är. Enligt beskrvningen ska den blir 23 tum hög och 49 tum bred, dvs ca 57 cm hög och 122 cm bred. Förutom liljekonvaljblommorna så var den inte så särskilt svårstickad. Dem fick jag dock kämpa med. (Tack för råd och stöd!)

Jag fick två särskilt givande råd och testade båda. Så på den inre raden har jag gjort omslagen nupparna (k1, yo, k1, yo, k1) dubbla, vilket gjorde det betydligt lättare att sticka ihop dem på nästa varv. På den yttre stickade jag i ställenupparna så löst som det bara gick. Lite petigare att sticka ihop sedan, men jag tycker nog att det blev lite snyggare. Får se om det märks någon skillnad efter blockningen.

8 comments:

Anonymous said...

Oj, denna ser härlig ut, ja. Har tänkt göra den, tiden blir? Ja, ngn gång ;)
Hade du en härva av garnet och halva kvar? eller hade du två härvor? Nyfiken, ;)
Må så gott... värmländskan... kramis och sticka lugnt...
Sjöbackas blogg

Anonymous said...

ÅH, fantastiskt vacker! Nu måste du bara ha Det Rätta Tillfället att bära denna fina skapelse.

Fru Babsan said...

Bim: Jag hade en härva från början och ca hälften är kvar.

Charlotte: Tja... det är ju tisdag! :)

Maggan said...

Den blev kanonfin! åh vilken härlig färg och ett härligt namn på ett härligt garn ;) Jag har oxå varit inne och "klämt" på det men ännu inte köpt något då jag inte vetat vad jag ska sticka av det.

Anonymous said...

den ser jättefin ut, bravo, men det var lite jobb med knopparna

Eva S said...

Jättefin!
Eva i Lund

Lea said...

Så vacker den är!

Fru Babsan said...

Tack, tack alla snälla! Ni vet precis vad man vill höra!! :)