19 March 2006

Helgarbete

Omslag är roligt!
Abstinensen efter den gröna mohairstickningen blev snabbt för svår och nu har jag lagt upp för nästa projekt. Det ska bli en rektangulär schal i alpacka. Än så länge ser den ut så här:



Men en vacker dag ska den se ut så här:


Drops 86-2

(Fast inte vit då, förstås.)

Idag har vi ett märkligt väder här i Uppsala. Det enda som är konsekvent är vinden som blåser så man tror att taket ska följa med. Annars pendlar det friskt mellan solsken och snöstorm. Det fick mig att plocka upp minn mössa ur stickkorgen igen. Jag är nästan klar med mönsterdelen nu. Bara en rand i beige och brunt återstår. Sedan blir det vit slätstickning för resten.



Min man tycker inte att jag är riktigt navlad som stickar mönsterstickning även på den del som ska vara på insidan av mössan. (Det är bara den nedre hälften som kommer att synas när jag har mössan på mig.) Men jag tycker att det är bra träning och dessutom inte lika långtråkigt som enfärgad slätstickning.

Är det för övrigt någon som har några tips på hur man maskar av utan att det blir en alldeles för stram kant? Jag får inte till det.

4 comments:

Annelie said...

Så fint det blir! Gillar verkligen din mössa. Själv har jag inte nått den nivån att jag börjat sticka mönsterstickning i olika färger men det kommer kanske snart om jag får ihop tillräckligt många extraliv...

Jorun said...

Pröva sydd avmaskning, jag har en förklarande bildserie här: http://hem.passagen.se/jorun/2006/02/sewn-bind-off-sydd-avmaskning.html

Anonymous said...

nämen hördu, den har jag oxå tittat på, den är snygg

Fru Babsan said...

TAck för tipset om sydd avmaskning! Det ska jag komma ihåg.