29 January 2007

Gull wings på gång

Det var en kamp i början. Det amerikanska mönstret i Socks. Socks. Socks. angav att de skulle skulle stickas på 3+1 stickor. Jag försökte men lyckades inte komma ifrån "stegen" i mönstret vid varje stickbyta.

Jag fick rådet att använda 4+1 stickor i stället och då uppstod en ny strid. Mitt sinne för symmetri satte upp ett kompakt hinder och jag kunde inte lista ut hur jag skulle fördela maskorna. Det slog mig till en början inte att man faktiskt inte behöver ha lika många maskor på varje sticka!!!

Efter fyra froggningar trillade dock poletten ner och nu stickar jag med 4+1. Det går som en dans! (Till skaftet tog jag också hjälp av tre stickmarkörer. )

Garnet är Ingelises strumpgarn i denimblått.

Nu kommer jag aldrig mera vara rädd för amerikanska sockbeskrivningar.

2 comments:

Soili said...

Det ser jättefint ut.Jag har inte tagit steget ännu,att prova något ut Sock-boken,men ,men,snart,snart.
Blir sugen när jag ser din fina socka.
// Soili.

Sussry said...

Oj, vilka fina sockor!